Boksör motor (boxer) ya da diğer adıyla düz motor
pistonları yere paralel olan bir içten yanmalı motordur. Boksör motorda
silindirler tek bir krank milinin her iki tarafına 2 sıra halinde
yerleştirilmiş ve böylece tüm pistonların hareketinin tek bir düzlemde olması
sağlanmıştır.
Yatay olarak pistonları karşılıklı olan bu içten yanmalı
motorun patent hakkı 1896 yılında Karl Benz tarafından alınmıştır. Boksör
motorların pistonları yatay ve karşılıklı dizilmiştir ve krank milleri ortada
ve ortaktır. Ancak çoğu zaman bu motorları başka bir motor tipi olan ve yine
pistonları karşılıklı ama bu sefer zıt dizili olan Zıt pistonlu motorlar ile
karıştırırlar. Oysa bu iki motor tipinin en bariz farkı boksör motorda ortak ve
ortada olan krank milinin diğer tipte ayrı (çoğunlukla) ve dışta olmasıdır.
Alfa Romeo, Porsche, Subaru ve Volkswagen gibi markaların
bir dönem kullanmış oldukları ve hala da Porsche ve Subaru'da kullanmaya devam
ettiği bu motor tipi, dar alanda minimum dirençle maksimum güç alınması için
kısa piston kolu kullanımına izin verir. Fakat yüksek yakıt tüketimi sebebi ile
günümüzde pek tercih edilmemektedir. Son dönemde, Subaru dizel boxer motor
geliştirmeyi başarmış ve ilk olarak Legacy modelinde kullanmıştır.Porcheye ait motor ve araba yapımını incelemesini sitemizdeki "Porche" bölümünden bulabilirsiniz.Motorun çalışma prensibi ile ilgili videoyu sayfanın en aşşağısında yer alıyor.
(Subaru Diesel Boxer Motor)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder